Styretøj og opbygning

Virkeligheden i logistikbranchen stiller store krav til styretøjet på en lastbil. Der er hårdt slid, lovkrav og ikke mindst den daglige betjening at tage hensyn til, og du bør have et godt blik på kvaliteten af komponenterne. Både når du overvejer opbygning af styretøj og reservedele til driften.

I BESKO forhandler vi kun kvalitetsprodukter og komponenter til styretøjet – andet kan simpelthen ikke betale sig. Vi har tusindvis af varenumre, når det kommer til styretøj, og det kan bestemt være svært at finde de rigtige dele, hvis du ikke ved det på forhånd.

Derfor sidder vores dygtige medarbejdere klar til at hjælpe dig godt i mål, når behovet opstår.

Typiske problemer med styretøjet

En del af pensum til det store kørekort handler om at kunne kontrollere styretøjets tilstand, og selvom kørekortet er sikkert i hus, er der alligevel nogle af tommelfingerreglerne fra teoritimerne, som er værd at holde for øje. Har du glemt dem, kan du få dem her:

  • Rattet skal kunne drejes fra yderpunkt til yderpunkt uden synderlig modstand ved lav hastighed. Møder du modstand, støj, slag i rattet eller rystelser, tyder det på, at der er knas med servostyringen. Det er ofte tale om manglende olie eller defekte dele – som eksempelvis servo-pumper.
  • Lastbilen må ikke trække til siden, når du kører ligeud. Trækker bilen, eller er der ujævnt slid på dækkene, er det en tegn på dårlig kalibrering – eller af styretøjet eller med sporingen af dækkene.
  • Hjulene skal hurtigt følge rattets bevægelser. Ratslør er en indikator på, at der er problemer med forbindelser, styrehuset, hjullejer eller ophæng.

Nogle udfordringer med styretøjet er meget åbenlyse, når de opstår, mens andre i højere grad kommer snigende. Det skader bestemt ikke at give lastbilen en køreprøve-gennemgang fra tid til anden.

Reservedele og tilbehør
Slitagetester fra Stenhøj

Dette bør du overveje, inden du køber styretøj og reservedele

Ud over at komponenterne naturligvis skal passe sammen, er vores altovervejende råd, at du bør købe dele i en ordentlig kvalitet. Andet kan dårligt betale sig – småbesparelser eller ej.

Lastbilernes høje vægt og mange driftstimer betyder, at komponenterne skal kunne holde til meget, hvis du ikke vil bruge tiden på reparationer. Lovkravene dikterer også, at der ikke må være slinger og slør i styretøjet – og der bliver slået ned på overtrædelser. Det bliver også hurtigt for hårdt at bugsere rundt med bil og trailer, hvis ikke alle komponenterne leverer, som de skal.

Styretøjet sidder som regel også, så der skal bruges en del tid på at udskifte delene – i hvert fald hvis der er tale om tandstang, styrehus og hydraulik.

Køb de rigtige dele til dit system, og køb dem i en kvalitet, så du ikke skal gøre det igen foreløbigt.

Brug BESKO, når du skal have styr på styretøjet

Vi har årtiers erfaring med at holde vognmænd og chauffører godt kørende, og vi hjælper gerne dig, hvis du har brug for sparring om dit styretøj – eksisterende eller kommende. Vi kan fint finde rundt i skoven af komponenter, og vi rådgiver dig loyalt i forhold til, hvad vi mener, du er bedst tjent med.

Ring, skriv, eller kig forbi en af vores syv afdelinger – så skal vi nok få dig godt kørende.

Ansættelse-hos-Besko