Sommeren er ved at gå på hæld, efteråret og vinteren begynder lige så stille at komme tættere og tættere på. Med kulde kommer frost, sne og glatte veje. Dette er især gældende for lande som f.eks. Norge og Østrig, hvor sne er hverdag i de kolde måneder. Derfor er det en god idé at få styr på, hvilke snekæder du skal bruge i bl.a. Norge og Østrig.
Reglerne i Norge blev ændret tilbage i 2019, men der er lavet en indkørselsperiode, så reglerne først trådte i kraft i 2020. Det betyder, at der nu er krav om snekæder fra d. 1. november, og kæderne skal være tilpasset hjulene.
Du kan se et uddrag nedenfor, så du er klædt på til de kolde ture.
I Norge er der fra d. 15. november (16. oktober for Nordnorge) krav om 3PMSF-mærkede dæk på styrende foraksler og drivhjul, samt krav om M+S-mærkede dæk på ikke drivende hjul og hjul på trailere og påhængsvogne. Der skal være en mønsterdybde på vinterdæk: min. 5 mm. Derudover er der fra d. 1. november krav om snekæder, og kæderne skal være tilpasset hjulene. Køretøjer der er tungere end 3,5 t GCW skal have snekæder i den periode, hvor det er lovligt at benytte pigge. Hvis du har en vogn med trailer, skal mindst 7 kæder være til rådighed.
I Østrig er det lovpligtigt med vinterdæk fra 1. november til 15. april. Hvis du ikke overholder loven, er der risiko for frakendelse af kørekort og store bøder. Lastbiler, der er tungere end 3,5 t GVW, skal være udstyret med M+S-dæk og/eller med 3PMSF, på minimum en drivaksel med en min. slidbanedybde på 6 mm (diagonal) og 5 mm (radial). Vinterdæk er lovpligtige for busser (kategori M2, M3) fra 1. november til 15. marts.
Fra 1. november til 15. april skal der være snekæder i køretøjet til mindst to drivakseldæk.
Godt at vide om snekæder
Snekæder hjælper dig ikke bare for at slippe for en bøde i Norge og Østrig, de er også til stor gavn for din og andres sikkerhed. Snekæder virker ved at øge det vejgreb, dækkene har på vejen, når der f.eks. er isglat eller når kørebanen er tildækket af sne. Snekæder er med til at give dig et bedre vejgreb, de er designet til at ”skære” ned igennem det lag, der forhindrer dækkene i at få deres almindelige vejgreb på vejens naturlige overflade.