Elektriske lastbiler rammer snart dit værksted – bliv klar til det

Omstillingen fra diesel til el i den tunge trafik går langsomt – men den er i gang. I takt med at rækkevidder øges, ladetider sænkes, og ikke mindst de hampre priser på elektriske lastbiler begynder at dale, ser vi flere og flere på vejene. Læg hertil krav om lav-emissionszoner i mange europæiske storbyer, og der begynder at tegne sig et billede af, at fremtiden for elektriske lastbiler ser lysere ud, end den har gjort længe.

Politikere, kunder og den brede befolkning hepper på omstillingen, og for både chauffører og vognmænd kan der være mange fordele i at vinke farvel til diesel. Lavere støjniveau, færre udledninger og udvidede muligheder for at arbejde om natten, for at nævne et par stykker.

Men hvad kommer det til at betyde for alle os, der holder hjulene kørende i den danske logistikbranche? Vi tager et forsigtigt kig i krystalkuglen – for der er store forandringer på vej på alle områder.

mekaniker lukker front på lastbil
lodder på printplade

Nye præmisser for mekanikere

Når vi ser mod fremtiden for de værksteder, der skal servicere el-lastbiler i Danmark, ser vi både store forandringer og business as usual. Det ser heldigvis ikke ud til, at hverken mekanikere eller værksteder bliver skubbet ud af udviklingen, og på mange måder bliver omstillingen i værkstederne ikke så stor, som den gør i driften. Blandt lastbilfabrikanter og brancheanalytikere mener man, at dieselmekanikere sagtens kan skifte til el-lastbiler ved blot at supplere deres eksisterende viden og uddannelse.

Den største forandring kommer vi nok til at finde i sikkerheden. En elektrisk lastbil kører på højspænding, og det betyder, at der skal tages nogle sikkerhedsforanstaltninger. Mekanikere skal på kursus i både sikkerhed og servicering af højspændingsinstallationer, ligesom at nogle batterityper kræver ekstra uddannelse.

Mekanikerne kommer også til at forholde sig til andre opgaver, end vi har været vant til i branchen. Der er ingen olieskift, og en lastbil på el har hverken motor eller gearkasse i klassisk forstand. Du kommer også til at forholde dig mindre til bremseskifte, for bremserne opsamler energi til bilens rækkevidde.

Til gengæld kommer du til at skulle forholde dig til ord som batterier, el-motorer og elektrisk aksel – og ikke mindst de konkrete opgaver, som følger med her. Du kan også roligt forberede dig på, at kølesystemet, som også køler de store batterier, skal serviceres og tjekkes med jævne mellemrum.

Der er ingen tvivl om, at reparation og service af el-lastbiler kommer til at være anderledes, end vi har været vant til med diesellastbilerne. Det bliver anderledes opgaver med andre intervaller – men der kommer stadig til at være brug for både værksteder og mekanikere fremover. Måske bare på en lidt anden måde.

Mindre mekanik, mere software

Der er ingen tvivl om, at værkstederne kommer til at opleve et skift fra klassiske opgaver mod en ny type af mere digitale opdateringer og opgraderinger. Der kommer nemlig til at ligge et stort stykke arbejde i at implementere og kalibrere den software, som producenterne hele tiden udvikler på. Som Tesla-ejere har oplevet, at deres bil pludselig kunne mere, kan vi nemt forestille os lignende i den tunge industri også.
Med elektriske lastbiler kommer vi også til at have langt mere data til rådighed, og mange nedbrud eller komplikationer kan forudsiges. Det gør, at mekanikerbranchen nok kommer til at få en mere proaktiv rolle i forhold til at være på forkant med driften. Der er nogle meget spændende potentialer i dette.

At software får så stor en rolle fremover, det kommer også til at tage livet af den gamle disciplin at prøve sig frem. Det kan man simpelthen ikke i rigtig mange situationer. Dels på grund af software og dels på grund af højspænding.

Omvendt er der store fordele at høste i softwaren - nemlig at en elektrisk lastbil i høj grad er i stand til at diagnosticere sig selv korrekt. Som mekaniker kommer du hurtigt til at vide, hvor den er gal – selvom der naturligvis stadig bliver behov for at klø sig i nakken fra tid til anden.

Der er ingen tvivl om, at det på nogle punkter bliver svært at kende faget efter en fuld elektrificering – hvis den altså kommer. Men alt i alt kommer det stadig til at handle om at holde folks forretning på hjul – og hverken værksteder eller mekanikere bliver mindre vigtige foreløbigt.

Mekaniker taster på tastatur i lastbilværksted
medarbejder kører palleløfter på reservedelslager

Elektrificering kan ses i indretningen

Du bliver ikke tvunget til at bygge nyt værksted, hvis du vil have elektriske lastbiler på kundelisten – men du kommer nok til at skulle indrette dig lidt anderledes. Først og fremmest har vi højspændingen, som betyder, at du nok kommer til at servicere de elektriske lastbiler for sig. Forvent afskærmningsprocedurer på grund af sikkerheden.

Du kommer også til at investere i sikkerhedstøj- og handsker til højspændingsarbejde, ligesom værktøjet også bliver lidt anderledes. Blandt andet er alt håndværktøjet isoleret, ligesom forskellige varianter af voltmetre og måleudstyr bliver en del af udrustningen. Diverse diagnoseudstyr får nok også fremtrædende pladser i fremtidens lastbilværksted.

Lifte, grave, dækmaskiner og alt det andet, som fylder i dag, kommer nok også til at findes fremover.

Andre præmisser for opbygning

Der kommer til at ske en anelse, når vi kigger på opbygning af elektriske lastvogne. En el-lastbil er tungere end sin diesel-modpart, og det bliver der taget højde for i lovgivningen. Den må nemlig være tungere i totalvægt – og faktisk må den være en meter længere.

Den øgede vægt betyder også noget i forhold til beregningerne, når vi ser på opbygningen, men det er noget, som fagfolk som os kommer til at forholde os til.

ellastbil på vægt i værksted

Besko tilbyder produkter til el-lastbiler

For at understøtte vedligeholdelsen og driften af el-lastbiler, tilbyder Besko et bredt udvalg af produkter. Vi har sliddele, lygter og viskerblade, der passer perfekt til el-lastbiler.
Vores sortiment af lygter og viskerblade sikrer, at du kan køre sikkert under alle forhold, mens vores sliddele er designet til at opretholde køretøjets effektivitet over tid.