Transport- og cybersikkerhed: Er du rustet til regulativerne?

UN ECE R155, UN ECE R156 og UN ECE R141. Tre regulativer, transportsektoren fremover skal forholde sig til – men hvad betyder de egentlig? Og hvad betyder de for dig?

Det er nye tider i verden omkring os, og det smitter også af på vores branche. Helt konkret står vi med to nye FN-regulativer i 2024 om cybersikkerhed, som vi er nødt til at forholde os til. Ligeledes har vi et regulativ fra 2022 om TPMS, eller dæktryksovervågning, som i år også får betydning for vores branche.

Regulativerne om cybersikkerhed, R155 og R156, gælder alle nybyggede firhjulede køretøjer og trailere med intelligente kontrolenheder, der ruller af båndet efter 1. juli 2024. Intentionen er at sikre, at de mange bilkomponenter og -funktioner, som efterhånden er online, ikke giver sikkerhedshuller, der tillader hackere at gøre skade. Både i forhold til om vores vognpark bliver rullende missiler – og om fremmede kræfter kan lukke ned for vores transportsektor over nettet.

R155 og R156 gælder for bilproducenter – og komponentproducenter, softwareudviklere og leverandører af komponenter og software til branchen.

Her kan du blive lidt klogere på regulativerne og deres betydning for dig.

 

Regulativ 155

Formålet med dette regulativ er, at cybersikkerhed kommer i fokus hele vejen gennem fremstillingsfasen. At sikkerheden er indtænkt i produktdesignet og ikke mindst hele vejen gennem værdikæden. En kæde er jo som bekendt ikke stærkere end sit svageste led. Konkret vil det også betyde, at branchen begynder at indføre CSMS, eller cyber security management systems.

Kryptering, sikret adgang og en konstant overvågning af systemaktiviteter skal sikre, at uønskede kræfter ikke får adgang til at påvirke køretøjerne – uden at den daglige drift i øvrigt bliver påvirket.

Hvad betyder det for dig?

Som bruger kommer det her især til at påvirke den måde, du arbejder med diagnostik – for adgangskravene bliver i den grad skærpet. Nye autorisationer, ny software og i nogle tilfælde ny hardware vil være virkeligheden mange steder. I vores sortiment vil det betyde ændringer i forhold til WABCOWÜRTH og Knorr-Bremse.

Eksempelvis er Secure Gateway-portalen fra WABCOWÜRTH en mulig adgangsløsning til diagnostik i transportsektoren. Secure Gateway er et adgangsmodul for W.EASY-softwaren, og brugeren skal igennem en grundig oprettelse første gang. Herefter har brugeren en lettere, men sikker, adgang til W.EASY i det daglige.

For Knorr-Bremse betyder regulativet et farvel til henholdsvis NEO Green og ECUtalk – og et skifte til Jaltest, som kommer med både hardware i form af Jaltest Link og et software-lag udviklet specifikt til Knorr-Bremse. TEBS G2.2 kommer til at overgå til iTEBS X.

Som bruger kommer du til at skulle overgå til disse løsninger – og imødekomme de nye krav i forhold til login og opbevaring af koder. Men det er ikke en uoverkommelig opgave, og dit arbejde bliver ikke vanskeligere, når du først er logget ind.

Regulativ 156

De største sikkerhedshuller i software opstår med alderen, og det er ekstremt vigtigt, at software løbende bliver opdateret. Derfor handler dette regulativ om, at opdateringer bliver sat i system og skal leve op til en række mindstekrav. Det kræver også, at hele værdikæden spiller sammen om softwareopdateringer – og det kræver typisk et SUMS – eller software update management system.

Hvad betyder det for dig?

Dette regulativ får ikke i samme omfang betydning for dig – og så alligevel. Softwareopdateringer kommer til at fylde en hel del mere fremover, og du kan med fordel vænne dig til, at det bør blive en del af de vigtige rutiner på værkstedet.

Hvad er regulativ 141

R141 handler om dæktryksovervågning – eller TPMS. Fra juli 2024 er det et lovkrav, at alle køretøjer og trailere skal have automatisk dæktryksovervågning. Det sker af hensyn til både miljø og sikkerhed.

Hvad betyder det for dig?

Med mange producenter med forskellige løsninger kan det hurtigt blive mange TPMS’er at forholde sig til. Alternativet er at finde en universalløsning, som den vi kan tilbyde via Alcar.

Alcar HD er 100 procent kompatibel og programmérbar til alle køretøjer, og så kan den monteres på alle hjulstørrelser fra 17,5 – 22,5 tommer.

Montering sker direkte på hjulet ved hjælp af et fleksibelt spændebånd, der er specielt udviklet til at kunne modstå ekstreme belastninger.

Med Alcar Sensorer til Heavy Duty får du:

  • Præcis dæktryksovervågning
  • Temperaturmåling
  • Lang batterilevetid
  • En robust konstruktion

Brug BESKO, når du vil leve op til kravene på lettest vis

Både løsninger og lovgivning er komplekse – men din del af opgaven behøver ikke være svær. Vi står klar til at rådgive dig i forhold til de forskellige løsninger, vi forhandler på vegne af vores partnere og leverandører.

Kontakt vores dygtige medarbejdere i Teknisk Support for at få en uforpligtende snak om dine muligheder.